De Wind in
de Wilgen
De avonturen van mol, rat en pad
HET LESPAKKET
Les 1
Thema: Vriendschap
Introductie van het project, kennismaking met mol, rat en pad en het harmonieorkest.
Zingen: Vriendenlied
Doen: tekenen en woorden invullen
Les 2
Thema: het wilde woud
Introductie van de houtblaasinstrumenten van het orkest.
Zingen: roeilied en het Wij-zijn-niet-bang-lied
Doen: dansje bij het Vriendenlied en instrumenten raden
Les 3
Thema: Avontuur
Introductie van de koperblaasinstrumenten van het orkest.
Zingen: Een-groot-avontuur-lied
Doen: koperblaasinstrumentenpuzzel
Les 4
Thema: regen en onweer
Introductie van de slagwerkinstrumenten van het orkest.
Zingen: alle 4 liedjes herhalen
Doen: Windwave, regenkoor en instrumentgroepen raden.
Het lespakket
Hieronder vind je kant-en-klaar lesmateriaal om de leerlingen voor te bereiden op deelname aan het familieconcert. Acteur Guus Boswinkel doet alles stap voor stap voor in instructiefilmpjes.
Het is belangrijk om direct na de meivakantie te starten met deze lessen, zodat er voldoende tijd is om alle liedjes in te studeren zodat de kinderen mee kunnen doen tijdens het familieconcert; want zij zijn de artiest!
Het zijn 4 lessen van 45 minuten. Probeer tussen de lessen door zo vaak mogelijk de liedjes te herhalen (als energizer of rustmomentje in de klas).
Les 1
Vriendschap
Introductie van het project, kennismaking met mol, rat en pad en het harmonieorkest.
Concertonderdeel: leerlingen leren het Vriendenlied aan.
Downloads les 1 (klik hier)
Lesbrief voor leerkracht
Powerpoint voor op het digibord
3 Werkbladen voor leerlingen
Tip: werkblad 1 en 2 kun je dubbelzijdig printen, werkblad 3 is een antwoordblad.
Les 2
Het wilde Woud
Introductie van de houtblaasinstrumenten van het orkest.
Concertonderdeel: leerlingen leren ‘het Roeilied’ en het ‘Wij zijn niet bang’ lied aan en een dansje bij het Vriendenlied.
Downloads les 2 (klik hier)
Lesbrief voor leerkracht
Powerpoint voor op het digibord
2 Werkbladen voor leerlingen
Tip: je kunt de 2 werkbladen dubbelzijdig printen
Les 3
Avontuur
Introductie van de koperblaasinstrumenten van het orkest.
Concertonderdeel: leerlingen leren het lied ‘Een groot avontuur’ aan.
Downloads les 3 (klik hier)
Lesbrief voor leerkracht
Powerpoint voor op het digibord
3 Werkbladen voor leerlingen
Tip: werkblad 1 en 2 kun je dubbelzijdig printen, werkblad 3 is een antwoordblad.
Les 4
Regen en onweer
Introductie van de slagwerkinstrumenten van het orkest.
Concertonderdeel: leerlingen leren een windwave en regenkoor aan en herhalen alle liedjes.
Downloads les 4 (klik hier)
Lesbrief voor leerkracht
Powerpoint voor op het digibord
1 Werkblad voor leerlingen
Ook handig om tussendoor te gebruiken:
Bladmuziek van de liedjes
Playlist met originele orkestmuziek
De liedteksten kun je downloaden via deze linkjes:
Wij zijn niet bang lied en Roeilied
Maar je kunt ze ook eenvoudig lezen en beluisteren in de Youtube playlist!
Bestel hier kaartjes
Kom je ook? Tickets kosten:
– (deelnemende) kinderen €2,50
– Volwassenen: €10,00
Instrumententuin
Wist je dat je na het concert alle instrumenten gratis kan uitproberen in onze instrumententuin?
Dit concert wordt mede mogelijk gemaakt door:
Het concert is in:
Kulturhus
Dorpsstraat 30, Diepenveen
Datum:
zondag 2 juni 2024
Tijden concerten:
13:00 - 13:50
15:00 - 15:50
Veel gestelde vragen over het lespakket:
De lessen zijn ontwikkeld voor groep (3), 4, 5 en 6 van het basisonderwijs. Het is ook geschikt voor speciaal onderwijs.
De lessen worden in principe door de eigen groepsleerkracht gegeven. De leerkracht kan de instructiefilmpjes aan de kinderen tonen via het digibord. Als er in de school muziekdocenten zijn, dan kunnen de lessen (deels) door de muziekdocent worden gegeven. Maar elke leerkracht zal ook goed uit de voeten kunnen met dit lespakket.
Bekijk deze site voor meer info over het openen van een zip-bestand: https://help.animana.com/nl/kb/hoe-kan-ik-de-inhoud-van-een-zip-bestand-openen/
Ja! Je kunt ook de presentatie in Google openen via deze links:
Les 1: https://docs.google.com/presentation/d/1UiBU6_PyrtXOTpksxm0ICbnNd4LRLitdwDPVIrFidbM/edit?usp=drive_link
Les 2: https://docs.google.com/presentation/d/1JK3efHEwiYxrWFrikdxax2culkE5VWvOvh0X-6cNg_0/edit?usp=drive_link
Les 3: https://docs.google.com/presentation/d/1plH6RvlbY9znq-Hc_32MAcwlsYK5G726HypQAAc0Zho/edit?usp=sharing
Les 4: https://docs.google.com/presentation/d/1Fmf_fgY94kXA_qSiCKDdB9tSUmO4YkEeUa3pezH7AHU/edit?usp=drive_link
Je hebt dan evengoed de werkbladen nodig uit de ZIP-file.
Waarschijnlijk blokkeert jouw computer alle media i.v.m. veiligheidsregels.
Stap 1: download de powerpointpresentatie (open ‘m dus niet in de browser!).
Stap 2: open de powerpoint presentatie (vanuit je downloads) en klik op ‘Diapresentatie’ en ‘Afspelen van begin’.
Werken de filmpjes niet? Dan komt dat omdat de media inhoud wordt geblokkeerd. Klik in de beveiligingswaarschuwing (de gele balk bovenin het programma) op ‘inhoud inschakelen’. Let op: dit moet je elke keer dat je een presentatie wilt afspelen weer even doen.
Je kunt ook de presentatie in Google openen via deze links:
Les 1: https://docs.google.com/presentation/d/1UiBU6_PyrtXOTpksxm0ICbnNd4LRLitdwDPVIrFidbM/edit?usp=drive_link
Les 2: https://docs.google.com/presentation/d/1JK3efHEwiYxrWFrikdxax2culkE5VWvOvh0X-6cNg_0/edit?usp=drive_link
Les 3: https://docs.google.com/presentation/d/1plH6RvlbY9znq-Hc_32MAcwlsYK5G726HypQAAc0Zho/edit?usp=sharing
Les 4: https://docs.google.com/presentation/d/1Fmf_fgY94kXA_qSiCKDdB9tSUmO4YkEeUa3pezH7AHU/edit?usp=drive_link
De lessen zijn zo opgebouwd dat het weinig voorbereidingstijd vraagt. Je hoeft als leerkracht alleen even de lesbrief te lezen, de powerpoint op het digibord te zetten en de werkbladen voor de leerlingen uit te printen
Elke les duurt maximaal 45 minuten. We raden aan om de liedjes ook tussen de lessen door op te zetten, zodat de leerlingen kunnen oefenen met zingen.
Een goede voorbereiding is cruciaal voor de succeservaring van de leerlingen tijdens het concert. In de zaal spelen de kinderen een verantwoordelijke muzikale en geregisseerde rol in de voorstelling, op een hoog niveau. Zo ontstaat een grote mate van betrokkenheid bij de uitvoering. Een betrokkenheid die garant staat voor een onuitwisbare herinnering, die een goede voedingsbodem vormt voor de ontwikkeling van toekomstige interesse in muziek en theater in de breedste zin van het woord. Ouders, opa en oma’s, broertjes en zusjes vormen het publiek, zodat de kinderen trots kunnen laten zien wat ze allemaal hebben geleerd.
Ja; de beleving op het concert zal het allergrootst zijn als kinderen de vier liedjes uit hun hoofd mee kunnen zingen. Als ze een blad bij zich hebben met de liedteksten zullen ze heel veel missen van wat er door de acteur en het orkest op het podium wordt gedaan. Bovendien draagt het bij aan de succeservaring en gevoel van trots van de leerlingen.
- Ons voornaamste doel is kinderen de kracht van samen muziek maken laten ervaren en hen kennis te laten maken met symfonische blaasmuziek, muziekinstrumenten, zang en een harmonieorkest in een grote zaal, op een manier die blijvende indruk maakt, die de kinderen aanspreekt, hen actief betrekt en die van hoge kwaliteit is.
- Daarnaast willen we het muziekonderwijs op basisscholen in Deventer een impuls geven door het toereiken van nieuwe interdisciplinaire benaderingswijzen. Het doel van de lessen is de kinderen zowel intellectueel, emotioneel als fysiek muziek te laten ervaren door middel van: zingen, ritmes klappen, beweging/dansen, actief en gericht luisteren, tekenen op muziek en instrumenten uitproberen. Daarnaast bevordert deze opzet een aantal algemene vaardigheden: samenwerken, actief luisteren, concentratie en discipline.
- Door samenwerking tussen het basisonderwijs, professionele muziekonderwijs en amateurmuziekvereniging willen we op school een brug slaan tussen de belevingswereld van kinderen en de wereld van orkestmuziek, om zo de drempel te verlagen voor deelname aan muzieklessen, het verenigingsleven en theaterbezoek. Tijdens het project mogen de kinderen alle muziekinstrumenten uitproberen en worden ze in contact gebracht met lokale muziekdocenten om actieve muziekbeoefening te bevorderen.
Zekers! Ook voor kinderen die niet naar het familieconcert komen is het waardevol en leuk om samen te zingen, dansen en het thema vriendschap te behandelen.
Dat kan, maar we vragen wel voldoende begeleiders (1 op 3 leerlingen). Het is namelijk voor de kinderen heel waardevol als hun ouders/verzorgers het publiek zijn, zodat ze trots kunnen laten zien wat ze hebben geleerd en zodat ze thuis na kunnen praten over deze bijzondere ervaring. Ook hopen we dat kinderen/ouders tijdens de instrumententuin enthousiast worden om zelf een instrument te gaan spelen.
Uiteraard! We willen het concert zo laagdrempelig mogelijk maken. Stuur een mailtje naar molratenpad@gmail.com en dan onderzoeken we of we vrijkaarten kunnen regelen. Tip: het is ook mogelijk om een instrument en muzieklessen volledig te laten bekostingen door het Jeugd Cultuurfonds, dus als het kind enthousiast is na het concert zijn er ook mogelijkheden!
Na afloop van het familieconcert kunnen alle kinderen de muziekinstrumenten uit het orkest uitproberen (gratis activiteit). Muzikanten staan in Hof van Salland klaar met kinderinstrumenten en leggen uit hoe je er geluid uit kunt halen. Altijd al eens op een trompet willen blazen? Wil je weten hoe je geluid uit een dwarsfluit haalt? Of welke lage tonen je uit een tuba kunt halen? Dit is je kans!
Uiteraard! Het is een mooie manier om de school in het nieuws te brengen. Muziekvereniging SOL zal zelf uiteraard ook de pers benaderen.
Muziekvereniging SOL bestaat uit amateur muzikanten en omdat zij doordeweeks werken is het niet mogelijk om het concert onder schooltijd te doen. Ook vinden we het belangrijk dat (groot)ouders/verzorgers het publiek kunnen zijn.
Verteller Guus Boswinkel zal hen tijdens het concert instrueren en samen met hen zingen en dansen.
Neem dan contact op via molratenpad@gmail.com